Hans de Jong; Kenworth T370; BZ-TP-41

In 1919 richtte de 25 jarige Joe Johnson samen met William A. Seidemann de “Snap-on Wrench Company” op. In die tijd was het gebruikelijk
om elke soort bout/moer met een apart stuk gereedschap los of vast te maken. Het leek hun echter logischer om een aantal verschillende
handvaten te maken en een stuk of 10 verschillende doppen, zodat een monteur 50 verschillende combinaties kon maken, en op deze manier
veel efficiënter kon werken. Met dit revolutionaire idee, en een met de hand gemaakte voorbeeld set werden de eerste 500 orders binnen gehaald.
Vervolgens werd een bedrijfsruimte gehuurd om het gereedschap te fabriceren. Om hun producten aan de man te brengen ging een verkoper
binnen een afgebakende regio bij garagebedrijven langs, zodat het gereedschap direct aan de man die ermee moest werken gedemonstreerd
en verkocht kon worden. Deze verkooptechniek wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt…

dsc_4767-border

Zo’n 20 jaar geleden besloot Hans de Jong uit Groningen om voor Snap-On als franchiser aan de slag te gaan. Er werd een bus van Mercedes-
Benz gekocht om langs de klanten te gaan, en na een paar succesvolle jaren werd een verlengde en verhoogde Mercedes-Benz Sprinter
gekocht. Toen deze ook te klein bleek te zijn, werd een DAF LF gekocht.

Hans is echter gek van Amerika en de stoere trucks die daar rijden, dus ter vervanging van de LF wilde hij het liefst een Amerikaanse truck
kopen. In totaal ging er drie jaar voorbij waarin Hans uitzocht wat er nodig was om een dergelijke truck in Nederland op kenteken te zetten,
en natuurlijk moest de truck ook nog gebouwd en vanuit Amerika naar Nederland geïmporteerd worden.

dsc_4774-border

dsc_4718-border

dsc_4688-border

Het grote voordeel van het kopen van een nieuwe truck, is dat in Amerika alles naar wens gebouwd wordt. Zo kon Hans kiezen voor
componenten waar in Europa ook onderdelen voor te koop zijn, zodat de truck gewoon naar een lokale dealer kan worden gebracht voor
onderhoud. De Kenworth werd geleverd met een 260pk sterk Cummins 6-cilinder Euro5 motorblok welke aan een Allison 3000HS automaat
met 6 versnellingen is gekoppeld.

dsc_4794-border

Een orgineel detail aan het interieur is dat Koning Special Repairs in Veendam de stoelen met leer in de kenmerkende kleuren van Snap-On,
namelijk zwart en rood, bekleed heeft.

dsc_4662-border

dsc_4665-border

De opbouw werd door Carrosserie Luchtenberg BV Uithuizen verzorgd. Aan de hand van verschillende voorbeeld foto’s werd een kopie van een
Amerikaanse laadbak, maar dan volgens Europese (kwaliteits-) eisen, gebouwd. De Kenworth werd hierbij voorzien van echte Amerikaanse led-
verlichting, welke Hans tijdens een vakantie in Amerika kocht. Een setje staande uitlaten mocht natuurlijk niet ontbreken, en die komen dan
ook links en rechts uit de laadbak tevoorschijn… De belettering werd door Koops Reclame te Appingedam verzorgd.

dsc_4775-border dsc_4777-border

BZ-TP-41

dsc_4671-border

Het eindresultaat is een unieke en beslist opvallende truck, waarvan er maar één in Europa is. Deze T370 leverde tijdens het maken van de
foto’s al wat geïnteresseerde blikken op, en ook in het buitenland wordt dit project met belangstelling gevolgd, dus ik vermoed dat Hans nog
een hoop positieve reacties op deze schitterende Kenworth zal krijgen….

dsc_4722-border

… Aan de lampjes zal dat in ieder geval niet liggen!

BZ-TP-41

4 Reacties

  1. Hendry

    Barre machine! Mooie platen! Gaaf

  2. hello i am the guy that came and had alook at the truck back in the summer time, i have sent emails to hans de jong but had no reply can you you help thanks lyndon. really like the pictures great job.

  3. derk

    had hem tot zondag alleen in truckstar gezien heb zondag twee fotos gemaakt bij de start een en in musselkanaal bij de ijzeren klap zat ik maandag in de bus op de bornholmstr zag ik hem weer staan hoop hem nog vaak op de foto te zetten gr truckspotter uit hoogkerk

  4. Fabian

    Mooie foto’s! Mooie truck geworden dacht ik! (Hebben wij ff mooi gedaan;))

    Gr. Fabian (van Luchtenberg b.v.)

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>