Roseboom; FTF; VD-22-RL

 Op 3 Februari 1989 werd er door FTF Trucks te Wijchen een bijzondere 4-assige trekker aan Roseboom Transport BV in Ede geleverd.
Deze trekker is speciaal voor Roseboom gebouwd omdat men een extra lage FTF wilde. Om dit te bereiken werd onder andere het dak van
de slaapcabine verlaagd, en is de hele cabine lager op het chassis geplaatst. De totale hoogte is door deze aanpassingen maar 2,65mtr. De
FTF werd met diverse opties geleverd welke tegenwoordig als standaard worden gezien, zoals een Kienzle tachograaf, een 24-12 volt
omvormer en elektrische bediening van het rechtse raam.
Voor het motorblok viel de keuze op een krachtige Detroit Diesel van het type 8V-92 TA, welke over 460 pk beschikt. Hierachter werd een
versnellingsbak van ZF gekoppeld welke de Steyr-achterassen aandrijft. De motorrem is een Jacobs Brake 8VF, welke voor het herkenbare
‘gegrom’ zorgt bij het verminderen van snelheid.

VD-22-RL

Met ongeveer een miljoen kilometer op de teller werd de FTF verkocht aan Handelsonderneming D. van Dam BV in Bennekom. Het was de
bedoeling dat de trekker vanuit concurrentie oogpunt gesloopt zou worden, maar zover is het gelukkig nooit gekomen! De trekker
werd namelijk doorverkocht aan Kandt BV te Nieuwekerk a/d IJssel, en overgespoten in de Kandt-bedrijfskleuren. Tien jaar later werd deze
4-asser door Kandt bij Nooteboom ingeruild, en na enige tijd te koop te hebben gestaan, werd Dirk Roseboom op 22 maart 2011 de nieuwe
eigenaar van deze bijzondere machine…

VD-22-RL

De FTF was bij Kandt al eens opgeknapt, waarbij ook de ramen uit de slaapcabine verdwenen, maar 10 jaar later begon z’n leeftijd toch
duidelijke sporen achter te laten. Omdat Dirk de FTF weer graag in z’n oude glorie hersteld wilde hebben, werd ervoor gekozen om de
trekker te restaureren. Ebag Carrosserie in Ede kreeg de opdracht om deze klus te klaren, waarna er gedurende 10 maanden in ‘de verloren
uren’ aan werd gewerkt.

-

De Ebag-medewerkers hebben waar nodig delen van het plaatwerk vervangen, en ook zijn de raampjes in de slaapcabine weer ‘open’ gemaakt.
Vervolgens werd de FTF strak gemaakt en opnieuw gespoten in de oorspronkelijke kleuren.
Toen de truck weer opgebouwd was kreeg ik de mogelijkheid om foto’s te maken… Ik heb al sinds mijn jeugd een voorliefde voor het
prachtige V8 geluid van een Detriot Diesel, dus ik vond het helemaal niet erg dat Dirk onderweg naar de foto-locatie z’n FTF flink de sporen gaf!

VD-22-RL

VD-22-RL

VD-22-RL

Van het eind-resultaat zal het hart van menig FTF-liefhebber sneller gaan kloppen, want er is een prachtig stukje Nederlandse historie in ere
hersteld! De truck is nu een hobby-auto, en zal op een aantal evenementen te bewonderen zijn…

5 Reacties

  1. dirk roseboom

    dat is een mooi verhaal bedankt

  2. Geweldig echt, ik ben opgegroeid in Ede en als deze trekker met vracht door ede veldhuizen heen kwam, glom ik van oor tot oor

  3. R.Beekman.

    Deze vierassige F.T.F.staat afgebeeld op de omslag van het boek: De F.T.F. en het zware werk. Foto genomen door R. Beekman in juni zaterdag middag 1998. Deze vier assige F.T.F. is gezamelijk gebouwd met een vier assige trekker voor Mammoet/Stoof uit Breda, in de F.T.F. werkplaats te Wijchen. De Roseboom F.T.F. type: FS-20.M.26DT, chnr 89660 VD-22-RL is uitgevoerd met luchtgeveerde voorassen. De Mammoet vierasser werd uitgerust met bladgeveerde parabool veren. Dit waren de laatste vier assige F.T.F.-trekkers die Floor te Wijchen assembleerde.

    De Roseboom F.T.F. en de Mammoet/Stoof F.T.F. waren de laatste vierassers met twee gestuurde voorassen.
    Jacbo Palen uit Nijmegen bestelde daarna ook nog eens twee vier assige zwaar transport trekkers, maar dit waren vier assige tridem trekkers. Een in 1989 en een in 1991.

  4. R.Beekman.

    Er is een spectaculair filmpje van deze vier assige trekker, maar dan in de kleuren van Kandt.
    Deze film opnamem zijn genomen door RTL Transportwereld in 2001 eind oktober, van af het AC weg restaurant De Meern. Prachtige opnamens.

    Jammer dat de drie assige F.T.F. van Roseboom wel is gesloopt door Van Dam in Bennekom.
    Deze drie assige zwaar transport trekker verscheen ongeveer een half jaar later op het terrein van Roseboom bij zijn grotere vier assige broer. juli 1989.
    Ook deze F.T.F. bezat een Detroit Diesel 8V-92TA motor met 460 pk, inclusief Jake Brake motorrem.
    Type F.T.F.: FS-9.26DT. chnr:89671. VF-84-TL.
    Fuller versn.bak, Steyr achter assen, G.W.B.drijfassen, Groeneveld centrale smeer systeem en een brandstoftank, capaciteit 400 liter. GVW:26.500 kg.
    Net als alle F.T.F.’s die de firma Floor in Wijchen assembleerde, was deze speciale F.T.F. uitgerust met rem en elektrisch systeem van Floor.
    Floor ontwikkelde alle systemen zelf in eigen huis.
    Detoit Diesel V8 Power.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>